صاحبدلان

فرهنگی . اجتماعی . ادبی

م . توحیدی
م . توحیدی

به وبلاگ من خوش آمدید http://mata.lxb.ir
mata.1952@yahoo.com


تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان صاحبدلان و آدرس mata.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیوند ها

صاحبدلان

زندگی سلام

گلشن چت

مطالب اخير

داریوش شاه

اصول کلی مکتب فکر دکتر شریعتی

عاشق زندگی

روز و روزگارتان خوش باد

دوست یا برادر

دشمننی روسیه با ایران

ما نابیناییم!

برگی از تقویم تاریخ

فقه آسان

قدیما

افراد منفی

سخن گفتن با خدا

آداب شریعت

نام خانوادگی

نگفتمت مرو آنجا

همه ما شریک جرم هستیم

بهترین ها

اگر برای ....

سلام صبح بخیر

ایام گل و یاسمن و عید صیام

سلام عید فطر

شب آمرزش و غفران

خوش بینی و فعالیت های اجتماعی

روزتون بخیر

قبله ی آمال

عجب و تکبر

گناه و گناهکار

یک نامه دوستانه برای بانوی من

انسانهای نیکوکار

هر چیز و هر کار در زمان خودش باید انجام شود

آتش به اختیار

دوست خوب من سلام

آنانکه نمی اندیشند.

مذهب چیست؟

ماه کنعانی من

فاصله تولد تا مرگ

حجاب

عزت نفس داشته باش

شیخ و شیطان

متفاوت باش

نويسندگان

م . توحیدی

پیوند های روزانه

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com

امكانات جانبي

RSS 2.0


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





Alternative content


داریوش شاه

داریوش پادشاه بزرگ هخامنشی برای سعادت مردم، دعای معروفی دارد که دور شدن سه آفت بزرگ  از مملکت را از اهورا مزدا( خدای یکتا) خواهان است:
*خشکسالی، دشمن، دروغ*
ما ایرانیان امروز شاهدیم که هر سه آفت، دامنگیر کشور و مردم است.
نابودی محیط زیست
دشمن نادان داخلی
دشمن دانای خارجی
دروغ نهادینه شده
 
دروغی که کلید صندوقچه همه شرور و آفات است از خدعه گرفته تا آمارهای دروغ
 
خدایا! ما همچنان در پی استجابت دعای داریوش بزرگ نشسته ایم!
آمین آمین آمین

یک شنبه 28 خرداد 1402برچسب:,

|

اصول کلی مکتب فکر دکتر شریعتی

*

اصولِ کلیِ مکتبِ فکری ام را شعاروار ترسیم می کنم :
1 - در برابرِ استعمار و امپریالیسمِ سرخ و سیاه، تکیه گاه ام ملیت است.
2 - در برابرِ سلطهٔ فرهنگیِ غرب، تکیه گاه ام تاریخ و فرهنگِ خودم.
3 - در برابرِ ایدئولوژی های مارکسیسم، اِگْزیسْتانسْیالیسم، نیهیلیسم، ماتریالیسم، ایدئالیسم، تصوفِ شرقی، عرفانِ هندی، زهدِ اخلاقیِ مسیحی، اومانیسمِ مادیِ غربی و همهٔ موجها یا جریان های ایدئولوژیکِ گذشته و حال: اسلام.
4 - از میانِ همهٔ فرقه ها و تلقی های مختلفِ اسلامی، تشیع و از اقسامِ آن: تشیعِ علوی.
5 - با کاپیتالیسم که ملیت را تجزیه می کند و انسان را دو قطبی و استثمار را تشدید و فقر و فساد و حق کشی را همیشگی می سازد و طبیعی و روزافزون، با دیکتاتوریِ فردی، فکری، مذهبی و طبقاتی که رشدِ آزادِ انسان و اندیشه و احساس و هنر و خلاقیتِ انسان را می کُشد و به جُمود می کشاند، با مارکسیسم که تعمیمِ بورژوازی از یک طبقه به تمامِ اندامِ جامعه است و سلطهٔ فراگیرنده و همه جانبه و پایان ناپذیرِ دولت و پوششِ تمامِ جامعه و تمامیِ ابعادِ زندگیِ مادی و روحیِ انسان ها در یک شبکهٔ پیچیدهٔ بروکراتیک و دیکته کردنِ عقیده و ذوق و علم و فلسفه و هنر و ادب
و حتی زیبایی و زندگیِ خصوصی از جانبِ یک سازمانِ رسمی و دولتی و از هستیِ مادی و معنوی ساقط شدنِ همهٔ افرادِ انسانی در برابرِ قدرتِ رَبانی و ولایتِ مطلقهٔ دستگاهِ حاکم و قالبی شدنِ همه کس و همه چیز در یک نظام و نصب شدن انسا نها در یک سازمان و بالاخره ادغامِ فرعون و قارون و بلعمِ باعور است در یک رهبر، و جانشینیِ رئیس پرستی است به جای خداپرستی، محکومیتِ مطلق و ابدی و جبریِ انسانیت است به ماتریالیسمِ دیالکتیکِ بخش نامه شدهٔ دولتی... مخالفم (مجموعه آثارِ 1، صفحه 96-97).

حسن یوسفی اشکوری
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

شنبه 27 خرداد 1402برچسب:,

|

عاشق زندگی

زنی که گلوبند نارنج به گردن دارد و ریحان و نعناع در باغچه می کارد 
برای قمری ها، دانه می پاشد و با باران حرف می زند.
ناخن هایش را با حنا رنگ می کند، نه از خزان گله دارد و نه از داغ ِ تابستان،
زمستان هایش را به بهار می بافد و بهار هایش را به زندگی، 
او زنی است که تار و پودش، عاشق زندگی ست،
هنوز زن های آزاده به کتاب ها کوچ نکرده اند.
مُدام دستی در حال چیدن است،
دستی گل های باغ را
دستی گل های مهربانی را و دستی دیگر زندگی را
با مبارزه تا آزادی واقعی، تا تمام نشدن مهربانی و پایان ندادن به زندگی جوانان مان
دست هایمان را به هم گره کنیم، از تفرقه و پَرپَر شدن فرزندان این آب و خاک با هم باشیم.
روزی سرشار از تندرستی، شادابی، سرخوشی مدد رسانی و احترام به یک دیگر،
دور از نامهربانی، جدایی و کینه توزی در پیش داشته باشید.

جمعه 26 خرداد 1402برچسب:,

|

روز و روزگارتان خوش باد

*

به باغ دهر باران خواهد آمد

چه باران، آبشاران خواهد آمد

برای فتح دشت تیرۀ غم

سپاه لاله زاران خواهد آمد

مشو نومید از اوضاع گیتی

که خوش لیل و نهاران خواهد آمد

سلام و درود بامدادی بر شما مهربانان، آشنایان وغریبانِ آشنا،

چه روزِ خوش، دلخواه و شادی است امروز.

(20 خرداد ماه یعنی 82 روز از بهار گذشت)

و چه خوب است محاسبه ای در رفتار و اعمال خود داشته باشیم.

بسرعت به پایان سال نزدیک می شویم،

با توکل به خدا بکوشیم هر روز برای خود و دیگران بهتر از روز قبل باشیم

جمعه 19 خرداد 1402برچسب:,

|

روز و روزگارتان خوش باد

*

به باغ دهر باران خواهد آمد

چه باران، آبشاران خواهد آمد

برای فتح دشت تیرۀ غم

سپاه لاله زاران خواهد آمد

مشو نومید از اوضاع گیتی

که خوش لیل و نهاران خواهد آمد

سلام و درود بامدادی بر شما مهربانان، آشنایان وغریبانِ آشنا،

چه روزِ خوش، دلخواه و شادی است امروز.

(20 خرداد ماه یعنی 82 روز از بهار گذشت)

و چه خوب است محاسبه ای در رفتار و اعمال خود داشته باشیم.

بسرعت به پایان سال نزدیک می شویم،

با توکل به خدا بکوشیم هر روز برای خود و دیگران بهتر از روز قبل باشیم

جمعه 19 خرداد 1402برچسب:,

|

دوست یا برادر

پرسیدند: دوست بهتر است یا برادر؟

گفت: برادر مانند طلا است و دوست مانند الماس

گفتند چطور؟

گفت: طلا اگر بشکنددرست می شود، اما الماس اگر بشکند هرگز درست نمی شود.

8 ژوئن روز جهانی بهترین دوست مبارک

پنج شنبه 18 خرداد 1402برچسب:,

|

دشمننی روسیه با ایران

*سیاست روسیه ، نابودی فرزندان صادق کشورمان است.*
 
زمانی که دکتر چمران از همکاری نظامی روس‌ها در زمان جنگ پرده برداشت و گفته بود: تانک‌های عراقی توسط خدمه روسی رانده می‌شوند؛ خبرگزاریِ روسی "تات" او را عامل سیا و ساواک خواند.
 
با یادآوری این خاطره شگفت‌زده نشدم، چرا که این سیاست مشهود روسیه در زمین‌گیر کردن و چه بسا نابودی فرزندان صادق این سرزمین از سپهر سیاست کشور به لطایف‌الحیل است.
 
این تاثیرگذاری سوء می‌تواند به روش‌های متفاوتی صورت گیرد. دیر زمانی وقتی حاکمیت، ظریف را برای ابلاغ پیامی به کاخ کرملین می‌فرستاد، پوتین روی تُرُش می‌کرد و به مسئولان نظام القاء می‌کرد که به ظریف ظنین بوده و او را تلویحاً جاسوس آمریکا می‌خواند.
 
از این رو استدلال‌های صریح ظریف نزد مسئولان در انتقاد به سیاست‌های کلان، ذره‌ای تأمل را در آنان نسبت به رویکرد پیشین برنمی‌انگیخت. آنها سال‌هاست که ترمز قطار سیاست را کنده و شتابان در سراشیبیِ سقوط افتاده‌اند!
 
نَقَبی می‌زنم به تاریخ انقلاب و یادی کنم از پوست موزی که روسیه توسط حزب توده زیر پای صادق قطب‌زاده انداخت تا به حذف یکی دیگر از مخالفان روسیه بیانجامد.

پنج شنبه 18 خرداد 1402برچسب:,

|

ما نابیناییم!

ما همه نابینائیم! هرکداممان به نوعی، آدمهای خسیس، نابینا هستند، چون فقط طلا را می بینند
آدمهای ولخرج، نابینا هستند، چون امروزشان را می بینند 
آدمهای کلاهبردار نابینا هستند، چون خدا را نمی بینند
آدمهای شرافتمند، نابینا هستند، چون کلاهبردارها را نمی بینند.
خود من نابینا هستم، چون حرف می زنم اما نمی بینم که شما گوشهای شنوا ندارید...
 
ویکتور هوگو

پنج شنبه 18 خرداد 1402برچسب:,

|

برگی از تقویم تاریخ

*

۱۸ خرداد سالروز درگذشت ذبیح‌اله حکیم‌الهی دشتی، معروف به ذبیح‌اله منصوری
(زاده سال ۱۲۸۸ سنندج - درگذشته ۱۸ خرداد ۱۳۶۵ تهران) نویسنده و از پرکارترین مترجمان تاریخ مطبوعات و ادبیات ایران
او در مدرسه آلیانس سنندج کردستان درس خواند که فرانسوی‌ها آن را اداره می‌کردند. پس از چندی با مأموریت پدر در کرمانشاه به آن شهر رفت و زبان فرانسه را از پزشکی که این زبان را می‌دانست فراگرفت. در بازگشت به تهران و درگذشت پدر، عهده‌دار مخارج خانواده شد و به ناچار از تحصیل دست کشید و در سال ۱۳۰۱ با تأسیس روزنامه کوشش با سمت مترجم داستان و مقاله و مطالب علمی در آن روزنامه شروع به کار کرد.
در سال ۱۳۰۶ در حالی که در روزنامه کوشش کار می‌کرد، با روزنامه اطلاعات نیز شروع به همکاری کرد که مدت‌ها ادامه یافت و از آغاز انتشار روزنامه کیهان هم به مدت شش سال، چندین کتاب برای این روزنامه ترجمه کرد که همه به صورت پاورقی به چاپ می‌رسید. بعدها با روزنامه ایران ما، روزنامه داد، مجله خواندنی‌ها، روزنامه باختر، روزنامه اختر امروز، مجله ترقی، مجله تهران مصور، مجله روشنفکر، مجله سپیدوسیاه، مجله امید ایران، روزنامه پست تهران و سرانجام مجله دانستنی‌ها همکاری داشت.
گفته می‌شود حدود ۱۲۰۰ عنوان داستان و مقاله و کتاب نوشته است.
بنابر شواهد و دلایل موجود بسیاری از کارهای او که به‌نام ترجمه چاپ شده‌ است توسط خود او تألیف شده اما بنا بر ضعف فرهنگی آن دوران ایران و تمایل ناشران برای چاپ آثار ترجمه از نویسندگان خارجی، وی برخی از کارهایش را به‌ناچار به‌نام ترجمه نویسندگان موهومی چاپ می‌‌کرد.
علی‌اکبر قاضی‌زاده درباره وضعیت معاش منصوری چنین می‌گوید:
اما نصیب خود او از این همه کار، گذران یک زندگی زیر متوسط بود. تا سال ۵۲ در خانه‌ای در خیابان امیریه زندگی می‌کرد که هیچ‌کس از دوستان او آن خانه را ندیده‌ است. بعد هم در کوی نویسندگان توانست آپارتمانی دست و پا کند که عاقبت در همین خانه هم درگذشت. بیشتر عمر او در بالاخانه‌ای در یک ساختمان قدیمی در کوچه خواندنی‌ها (اول فردوسی از جنوب، نرسیده به کوشک مصری) گذشت. با آنکه در اغلب مطبوعات مطرح زمان خود همکاری داشت و با اینکه کار قلمی او با رونق فروش آن مطبوعات نسبت مستقیم داشت، عاقبت به عنوان حروفچین و از سوی اتحادیه حروفچینان توانست بیمه شود. کارگران حروفچین هم منصوری را خوب می‌شناختند و هم او را دوست داشتند.
یکی از مهم‌ترین نوشته‌های منصوری کتاب شاه جنگ ایرانیان است. از آثار قابل توجه دیگرش سینوهه پزشک مخصوص فرعون، خواجه تاجدار، خداوند الموت (حسن صباح)، ابن سینا نابغه‌ای از شرق، اسپارتاکوس، امام حسین و ایران، اندیشه‌های یک مغز بزرگ (۴ ج)، افکار مترلینک و منم تیمور جهانگشا است.
تنها کتابی که «ذبیح‌الله منصوری» نام خود را به عنوان نویسنده بر آن نهاده؛ کتاب علوم اسلامی در قرن اول هجری است، که البته بیشتر درباره علوم اسلامی در سده‌های چهارم و پنجم هجری است که در سال ۱۳۶۲ توسط نشر چکامه به چاپ رسیده‌ است.

گزیده آثار:
شاه جنگ ایرانیان
سینوهه پزشک مخصوص فرعون
خواجه تاجدار
خداوند الموت
ابن سینا نابغه‌ای از شرق
اسپارتاکوس
امام حسین و ایران
اندیشه‌های یک مغز بزرگ
افکار مترلینک
تیمور جهانگشا

#ذبیح_اله_منصوری

پنج شنبه 18 خرداد 1402برچسب:,

|

فقه آسان

*
*ملا محسن فیض کاشانی، عالم و مفسر بزرگ شیعه است، که چهارصد سال پیش می‌زیست. وی صاحب کتاب‌های فراوان، از جمله« تفسیر وافی» است. او داماد ملاصدرا،فیلسوف مشهور است. فیض کاشانی اعتقاد داشت که فقه، بسیار آسان و کم حجم است و نباید بدین صورت گسترش می‌یافت.*
 
وی با "تقلید" مخالف بود و معتقد بود فقه آنقدر کم حجم است که هر فرد می تواند و باید فقیه خود باشد.(معتصم الشیعه، مقدمه و نیز الوافی، مقدمه اول) به عبارت دیگر وی معتقد به "تعمیم فقاهت" به تمام افراد جامعه بود.
 پاره ای از آرای وی را که موجب کوچکی فقه می شود، از کتاب "مفاتیح الشرایع" با شماره مفتاح هر یک، مرور می کنیم :
 
نجاست امری عرفی است که با زدودن عین نجاست بر طرف می شود خواه این زدودن با آب باشد یا با آب مضاف خواه هر وسیله دیگر. همین قدر که عرف بدان اطلاق زدودن کند کافیست و شستشوی با آب ضروریتی ندارد.(۸۷)
 
تماس جسم به متنجس، آن را نجس نمی کند.(۸۴)
 
شراب و فقاع و مسکرات و اهل کتاب نجس نیستند.(۷۵ و ۷۹)
 
تفاوتی بین آب قلیل و آب کر نیست و تنها ملاک برای پاک کنندگی آب آن است که مقدارش بر آلاینده ها غلبه داشته باشد یعنی در تماس با آلودگی ها، رنگ و بو و مزه اش تغییر نکند و عرف همچنان آن را آب پاکیزه بداند.
 
واضح است که موارد فوق چقدر کار را برای مومنین راحت و ضمنا یک سوم از کلاس های درسی حوزه های علمیه را تعطیل می کند. زیرا طلاب این حوزه ها یک سوم از عمر خود را صرف کتاب "طهارت" در فقه می کنند.
 
در شکیات رکعات نماز، باید بنا بر اقل گذاشته شود و نماز را ادامه داد. مگر در مواردی که آنقدر شک بین رکعات خلاف عرف باشد که باید نماز را شکست و از ابتدا اعاده کرد. ملاک در اینجا تشخیص خود فرد است.(۲۰۲)
 
مورد فوق هم از مواردی است که کار مومنین را بسیار راحت و ضمنا فقه را کم حجم تر می سازد.
 
خمس بر درآمد و ارباح مکاسب، بخشیده شده است و لزومی به پرداخت آن نیست.(۲۵۴ و ۲۶۰)
 
گوشت ذبح شده توسط اهل کتاب حلال است.(۶۵۰)
 
صیغه ی ازدواج و طلاق لزومی ندارد به عربی خوانده شوند.(۷۱۹ و ۷۸۰)
 
نیت در عبادات چون نماز و روزه و حج نیازی نیست بر زبان و دل جاری شود و همین که اراده ی شخص به انجام فعل عبادی تعلق گرفت، به معنای نیت است.(۵۴)
 
در غسل ترتیبی، بعد از شستن سر، رعایت ترتیب طرفین بدن الزامی نیست.(۶۱)
 
در وضو برای شستن صورت و دستها جهت از بالا به پایین واجب نیست و حداکثر از روایات استحباب نتیجه می شود. همین طور در مسح سر و پاها جهت شرط نیست. مسح پا هم از سر انگشتان است تا مفصل مچ پا(کعبین دو برآمدگی طرفین مفصل مچ پا را گویند نه برآمدگی روی پا را)(۴۹)
 
واضح است که فتوای فوق چقدر موجب نزدیکی شیعه و سنی می شود.
 
خوردن تمام آبزیان، با پولک و بدون پولک، حلال است.(۶۳۹)
 
غناء فی نفسه حرام نیست.(۴۶۵)
 
هر معامله عقلایی جایز است.
 مقدس اردبیلی، محقق سبزواری و برخی فقیهان پس از او نیز چنین دیدگاهی داشتند. آیت‌الله صانعی از معاصران هم متمایل به این شیوه بوده اند.

چهار شنبه 17 خرداد 1402برچسب:,

|

قدیما

*

قدیما تمام عروسی ها توی خونه بود و تابستون از ساعتای سه ظهر (بعداز ناهار) عروسی شروع میشد.

یه سری مهمون داشتن به اسم صرف «چای شیرینی» یعنی اینا شام دعوت نبودن فقط عصری میرفتن برای تماشای عروس و خوردن شیرینی و سر شب برمیگشتن خونشون.
و اونایی که شام بودن دیرتر میرفتن و تا پایان مراسم حضور داشتن.
شیرینی های عروسی « پاپیون و زبان» بود، میوه هم سیب و خیار.
حیاط رو میشستن و فرش میکردن و بعضی ها توی حیاط میشِستن.
مادر عروس و مادر داماد معمولا انقدررر کار داشتن نه آرایشگاه میرفتن نه لباس درست حسابی می‌پوشیدن کل مراسم درحال بدو بدو بودن.
کفش پوشیدن توی مراسم اصلا مد نبود و همه جوراب داشتن یا پاريزین یا شیشه ای.
مشکی یا رنگ پا و اکثر خانومایی که جوراب شیشه ای مشکی داشتن تا آخر شب جورابشون از چند جا در ميرفت
توی جوراب بعضي خانوما پرازپول بود، عروس همون عصری از آرایشگاه میومد خونه که مهمونای چای شیرینی ببیننش.
تو کل خونه فقط یه صندلی بود اونم جایگاه عروس بود رو صندلی ام معمولا یه پارچه سفید مینداختن.
دی جی کسی نمیدونست چیه؟ ضبط داشتن با نوار کاست.
اهنگ ها پشت هم پخش میشد. گاهی نوار کاست رو عقب جلو میکردن که آهنگ مورد علاقه شون پخش بشه و یه صدای «قیدخجئلقطدمئبب» از ضبط شنیده میشد .
اگر عروسی بود که سفره عقد نبود اما اگر عقدکنون بود یک اتاق خونه رو خالی میکردن،خالیه خالی فقط یه فرش داشت.
از صبحش یا از دیشبش فضول های مراسم میومدن سفره عقد رو میچیدن (بستگی به میزان فضولی یا خانواده عروس میچیدن یا داماد)
بعدم شش تا قفل به در اتاق عقد میزدن که کسی نره.
روز جشن یکی از بداخلاق ترین زنای فامیل رو مامور میکردن که نذاره بچه ها از محدوده ی اتاق عقد رد بشن .
توی مراسم گاهی تک و توک مهمون ها کفش داشتن و همیشه پاشنه ی کفشاشون رو میذاشتن رو دست و پای بچه ها و اصرار داشتن عربی برقصن
یه حرکتی ام بود زنايي که موهاشون بلند بود انجام میدادن که موهاشون رو باز میکردن و کله شون رو به عقب و جلو میبردن و موهاشون به پشت و جلو پرت میشد مثلا خیلی خفن بودن.
یه نفر با پارچ استیل و لیوان استیل تو مهمونا راه میرفت و میگفت کسی آب نمیخواد؟
کم کم انقدر شلوغ میشد که فقط یه تیکه یک در یک، وسط خونه برای رقص خالی میموند.
اگرم از جات بلند میشدی جات رو میگرفتن
دسشویی داخل خونه رو میبستن و فقط دسشویی حیاط باز بوداونجام صف داشت
معمولا یکی از طرف عروس یا داماد رییس مراسم میشد و برای اون یکی فامیل شاخ بازی درمیاورد واهنگ و ضبط و منطقه رقصو بدست میگرفت و ول نمیکرد
بچه ها شاباش هارو از دست هم میقاپیدن .
بعضي بچه ها توی عروسی گم میشدن، رو کله ی عروس دوماد در حد رگبار نقل میریختن
گاهی نقل ها تو صورت عروس دوماد پرت میشد یه عده ام نقل هارو بعد از رقص و کلی راه رفتن روش از کف زمین جمع میکردن و میبردن خونشون میریختن تو قندون شون و تا مدتها میخوردن
موقعی که میخواستن به عروس دوماد کادو بدن یکی از بد صدا ترین و جیغ جیغوترین زنای فامیل رو مامور میکردن تا باکمک حنجره اش کادوها رو اعلام کنه.
هرچی ام میدادن اصرار داشتن همونجا تو دست و گردن عروس کنن
عروس تو کل مراسم در حال خجالت کشیدن و قرمزشدن بود بلد نبود برقصه.
زنا شاباش هاشون رو تو دهن عروس دوماد میکردن.
یه نفرم نایلون دستش بود و تند تند شاباش هارو از دست عروس دوماد میگرفت میکرد تو نایلون .
معمولا شام دو سیخ کوبیده بود با پلو و گوجه ویه بسته کره باکاغذروش و نوشابه کانادا زرد از اون شیشه ای باریک ها ،غذاها هم که.توی ظرف ملامین سرو میشد.
بعد از تموم شدن مراسم خودمونی ها بسته به میزان معرفت شون میموندن و ظرف میشستن و جارو میکشیدن و تو جمع کردن بساط کمک میکردن
باخستگی تموم بعدش یه شیرمرد دلاورپیدامیشد اوناروبرسونه ویا هرکدوم یه گوشه تلپ میشدن ومیخوابیدن!
واقعا یادش بخیر ،ای کاش باز همون روزا بود....

چهار شنبه 17 خرداد 1402برچسب:,

|

افراد منفی

پچگونه بدون عذاب وجدان افراد منفی را از زندگیتان بیرون کنید

روانشناسی چگونه بدون عذاب وجدان افراد منفی را از زندگیتان بیرون کنید مارک تواین: از کسانیکه سعی می کنند آرزوهای شما را کوچک

بشمارند دوری کنید. این کار آدم های حقیر است. در حالی که آدم های بزرگ همیشه کاری می کنند که احساس کنید شما هم می توانید فرد بزرگی شوید.

 اول باید بگوییم که تعریف ما از آدم های منفی کسانی هستند که همیشه از مشکلاتشان پیش شما شکایت می کنند اما کاری برای بهبود آن انجام نمی دهند. فرد منفی کسی است که هیچ حمایتی از شما نمی کند و فقط به شما حس بد می دهد. کسی که ایده های عالی و اهداف بزرگ شما را مسخره یا تحقیر می کند.

دوم اینکه، هدف این مقاله, منفی دیدن افراد منفی نیست. این افراد معمولاً در جایگاهی از زندگی شان هستند که هیچ تغییر موثر و سازنده ای را نمی پذیرند و به همین دلیل در وضعیت کنونی شان باقی می مانند. این اشکالی ندارد. ما به آنها کاری نداریم فقط می خواهیم از شما در برابر این افراد دفاع کنیم تا منفی بودن آنها بر زندگی شما اثر نگذارد.

منفی نگری

چرا لازم است افراد منفی را از زندگی تان بیرون کنید:

    افراد منفی سرعت رسیدن شما به اهدافتان را کندتر می کنند. چه خودشان متوجه آن باشند و چه نباشند، با ایجاد شک و تردید در ذهنتان، شما را از دنبال کردن آرزوها و اهدافتان دلسرد می کنند.

    انرژی منفی افراد منفی بر سطح انرژی، استرس و اضطراب و سلامتی تان اثر می گذارد. پس باید مراقب آن باشید.

    باید فضا را برای ایجاد تغییرات مثبت باز کنید. اینکه در روابط منفی خود با دیگران بمانید و اجازه دهید انرژی منفی آنها وارد زندگی شما شود جلو بروز فرصت های موفقیت را از خودتان می گیرید. همچنین بیرون کردن افراد منفی از زندگی تان فضا را برای ورود افراد مثبت باز می کند، افراد مثبتی که به شما برای رسیدن به اهدافتان انگیزه داده و از شما حمایت خواهند کرد.

چطور افراد منفی را از زندگی تان بیرون کنید:

قدم اول: تصمیم بگیرید که ارزش این کار را دارید

    باید احساس کنید که ارزش رسیدن به آرزوهایتان و تغییر کردن به آدمی که دوست دارید باشید را دارید. بیرون کردن منفی گرایی ها از زندگی تان کمک تان می کند سریعتر به آنجا برسید. باید به انجام این کار برای خودتان متعهد شوید وگرنه عذاب وجدانی که برای بیرون کردن این افراد از زندگی تان پیدا می کنید شما را همان جایی که هستید نگه خواهد داشت (در قدم سوم بیشتر در این زمینه توضیح می دهیم).

    از کجا بفهمید ارزشش را دارید: خیلی راحت. تصمیم بگیرید. باید انتخاب کنید که به خودتان متعهد شوید، به اهدافتان، به رویاهایتان و نباید بگذارید هیچ چیز سرعت شما را برای رسیدن به آنها کم کند.

    به عواقب منفی که ماندن در چنین روابطی برایتان خواهد داشت فکر کنید. از خودتان بپرسید:

- این روابط چه تاثیری در زندگی من دارند؟

- چه اهدافی دارم و چقدر دوست دارم به آنها برسم؟

- آیا این افراد از اهداف من حمایت می کنند یا فقط من را از آن دلسرد می کنند؟

قدم دوم: افراد منفی را شناسایی کنید

    افراد منفی حالتان را نسبت به وقتی که شروع به حرف زدن با آنها کردید، بدتر می کنند. آنها سطح انرژی شما را پایین می آورند.

    بین کسی که چالش ها و مشکلات خودشان را با شما در میان می گذارند با کسی که مدام شکایت می کند فرق دارد. فرق آنها این است که کسی که مشکلاتش را با شما در میان می گذارد، به دنبال حمایت سازنده شماست و آماده تغییر است. اما آنهایی که مدام شکایت می کنند اصلاً نمی خواهند تغییر کنند فقط می خواهند شما برایشان احساس تاسف کنید.

    آنها ایده هایتان را تحقیر می کنند. مثلاً سوال می کنند که چه می کنید بعد چیزی می گویند مثل، شاید بهتر باشه کارت رو عوض نکنی چون اینجا که هستی امنیت شغلی داری. سودت چطور؟ یا بازنشستگیت؟ این خیلی شایع است و گاهی تشخیص آن بسیار دشوار است. با اینکه ممکن است به نظر برسد قصد نصیحت کردن شما را دارند اما در آخر فقط شک و تردید بیشتری در دلتان می اندازند چون ممکن است اعمال شما ترس ها و ناامنی های خودشان را به یادشان بیاورد.

    منفی بودن این افراد ممکن است ضعیف یا قوی باشد اما در کمترین شدت منفی بودن هم باز این افراد موجب پایین کشیدن شما می شوند. برای این آدم ها بتوانند بر شما تاثیر منفی بگذارند لازم نیست حتماً به بدترین و دشمنانه ترین حالت رفتار کنند.

قدم سوم: بگذارید بروند

    فقط شروع کنید. از هر روشی که می توانید استفاده کنید. از آنها دوری کنید. تلفن هایشان را جواب ندهید. برای دور ماندنتان عذرخواهی کنید اما لازم نیست برایشان توضیح دهید که چرا چنین رفتاری می کنید.

    لازم نیست هیچ توضیحی به آنها بدهید مگر اینکه بخاطر اینکه بیش از حد به شما فشار می آورند این کار را لازم بدانید. این می تواند به این دلیل باشد که در وضعیت فکری نیستند که نمی توانند به چیزهایی که می گویید گوش کنند و اگر بخواهید کارتان را توضیح دهید حالت دفاعی به خود می گیرند.

    این کار را با احترام و عشق انجام دهید. با دعا و محبت آنها را از زندگیتان بیرون کنید. آماده باشید که هر زمان توانستند آماده تغییر و مثبت تر شدن باشند آنها را به زندگی تان برگردانید.

قدم چهارم: عذاب وجدان نداشته باشید.

    باز هم باید بگوییم که شما ارزشش را دارید. باید بهترین دوست خودتان باشید. اگر مسئولیت زندگیتان را نپذیرید، هیچکس این کار را نمی تواند بکند.

    با اینکه ممکن است فکر کنید آنها را ترک کرده اید اما اینکار را نکرده اید. بین ترک کردن کسی و اینکه بگذارید از زندگی تان بیرون بروند فرق هست. اگر از نصیحت کردن و تشویق کردن آنها خسته شده اید و هیچ اتفاقی هم نیفتاده است، دیگر هیچ مقدار حرف از طرف شما بر فکر و رفتار آنها تاثیر نخواهد گذاشت.

    مجبور نیستید. ممکن است بخاطر اینکه فکر می کنید محبورید این افراد را در زندگی تان نگه دارید. شاید از دوران راهنمایی بهترین دوستتان بوده باشد. شاید هم پسرخاله یا دخترخاله تان است و احساس می کنید مجبورید بخاطر خویشاوندی آنها را تحمل کنید. دلیل آن هر چه که باشد، آدم ها رشد می کنند و هیچ اشکالی ندارد که روابط بین آنها تغییر کند.

قدم پنجم: مثبت باشید.

دور و اطرافتان را افراد مثبت پر کنید. اینها کسانی هستند که:

        از آمال و آرزوهای شما حمایت می کنند.

        هر چقدر هم که ایده ها و اهدافتان سخت، خطرناک و با نتیجه نامعلوم باشد، از آن دفاع می کنند چون می دانند که تا چه اندازه برای شما مهم است.

        اهدافی بزرگ دارند. شما تحسینشان می کنید چون زندگی فوق العاده ای دارند.

سه شنبه 16 خرداد 1402برچسب:,

|

سخن گفتن با خدا

از عمرم حساب نمی شود

ای موسی و اینک بگو چه به دست راست داری؟

موسی گفت این عصای من است که بر آن تکیه می زنم و گوسفندانم را می رانم و حوائجی دیگر نیز

به آن انجام می دهم(سوره طه آیات 17 و 18)

در مورد اینکه چرا خداوند چنین سوال ساده ای را از موسی پرسید ، آیا خدا خودش نمی دانست که چه چیزی

در دست موسی است ۲ تفسیر وجود دارد :۱- در تفسیر ابوالفتح رازی و تفسیر نمونه هدف خداوند از

طرح این سوال را آرامش دادن و بابی باز کردن برای یک گفتگوی بزرگ بیان شده است

(رازی،جلد هفتم ،452، تفسیر نمونه،جلد سیزدهم ،177)

2- و اگر موسى در پاسخ خداى تعالى پرگويى كرد، و به ذكر اوصاف و خواص عصايش پرداخت ،

مى گويند بدين جهت بود كه مقام اقتضاى آن را داشت ، چون مقام خلوت و راز دل گفتن با محبوب است ،

و با محبوب سخن گفتن لذيذ است ، لذا نخست جواب داد كه اين عصاى من است ، سپس منافع عمومى

آن را بر آن مترتب كرد، نكته اينكه گفت اين عصاى من است هم همين بوده. ترجمه تفسير الميزان جلد 14 صفحه 199

خداوند سوال ساده ای پرسید موسی می توانست یک جواب ساده و کوتاه دهد و بگوید این عصای من است

اما موسی جوابی طولانی می دهد. هدف موسی از این پرگویی چه بود؟ کسانیکه تفسیر اول را از

سوال خداوند می پذیرند معتقدند موسی برای اینکه به محبوب خود رسید برای اینکه بیشتر در خدمتش

باشد صحبت را طولانی کند چنین جواب طولانی و کش داری داده است چون مقام خلوت مقام راز دل گفتن

با محبوب است و با محبوب سخن گفتن لذیذ است خصوصا وقتی انسان اولین بار با محبوبش مواجه شود.

در چنین مواقعی ممکن است اگر به کلماتی که رد و بدل می شود دقت کنیم میبینم کلمات ساده ای بیش

نیستند و شخص ثالث از این حرفها حوصله اش سر برود اما هدف از این گفتگو انتقال معنی این کلمات نیست

انتقال عشق و محبت و ابراز ارادت است.

بلاتشبیه خیلی وقتا که وقتم رو به دیدن و تماشا و مصاحبت عزیزی میگذرونم یاد این آیه می افتم و دلم میخواد

سوالای ساده بپرسم: مثلا اینکه راستی به نظرت امروز هوا چطور بود؟

شنبه 13 خرداد 1402برچسب:,

|

آداب شریعت

هر حقیقتی که بر تو کشف شود، اگر موافق سنت مصطفی و کتاب خدا نباشد،

آن حقیقت در حق تو مکر و استدراج است  و به سبب ترک ادبی از آداب شریعت؟

تو را بدان مبتلا کرده اند.

حضرت علاالدوله سمنانی

شنبه 13 خرداد 1402برچسب:,

|

نام خانوادگی

.

*نام‌خانوادگی از کجا آمده و چه معنایی دارد؟*

یکی از پرسش‌هایی که برای هر کودک به‌ویژه در نخستین روزهای ورود به مدرسه و خطاب‌شدن با نام‌خانوادگی پیش می‌آید، این است که نام‌خانوادگی من از کجا آمده و چه معنایی دارد!؟.

در ایران انتخاب نام خانوادگی از سال‌های انقلاب مشروطه در میان طبقه تحصیل‌کرده جامعه رواج یافته بود، اما با پایان یافتن جنگ جهانی اول و در سال ۱۳۰۴، واحد زیرمجموعه بلدیه به «اداره» ارتقا یافت و عنوان «احصائیه» برای آن انتخاب شد.

پس از آن و در زمان سلطنت رضاشاه، در سال۱۳۱۳با تصویب قانون مدنی، استفاده از القاب گذشته منسوخ و انتخاب نام خانوادگی برای تمامی اتباع ایران اجباری شد.

در این دوران، افرادی به‌عنوان مأمور ثبت به مناطق مختلف فرستاده می‌شدند تا نام‌خانوادگی برای هر طایفه، مرجع قانونی داشته باشد.

گزینش نام‌خانوادگی نیز معمولا از چند روش پیروی می‌کرد که یکی از آنها پیشه نیاکان در یک قوم بود.

محل اسکان قوم و نام یا شهرت بزرگ خاندان (پدر، پدربزرگ، جد) از دیگر شیوه‌های متداول انتخاب نام‌خانوادگی بود.

گاهی هم یک نام‌خانوادگی براساس شغل یا حرفه (همچون صراف، جواهریان، پزشکزاد) یا یک ویژگی بدنی یا فیزیکی (خوش‌چهره، قهرمان) انتخاب می‌شد.

 در نهایت و با تصویب قانون مدنی کشور در سال ۱۳۱۳ثبت نام‌خانوادگی نیز اجباری شد. براساس قانون، سرپرست خانواده باید برای خانواده خود نام‌خانوادگی انتخاب می‌کرد و نام‌خانوادگی تخصیص‌یافته از سوی وی به سایر افراد خانواده‌اش هم اطلاق می‌شد و از آن زمان تاکنون بیش از چهار نسل از ایرانیان به این نام‌های خانوادگی خوانده می‌شوند.

از بدو تاسیس سازمان ثبت احوال در کشورتا‌کنون ۱۰۰میلیون سند سجلی در کشور ثبت شده که قریب ۳۰میلیون آنها تاکنون فوت کرده‌اند.

در این میان بیش از ۱۰هزار واژه به‌عنوان نام‌خانوادگی انتخاب شده که بیشترین واژه‌هایی که مردم از سال ۱۲۹۷تا‌کنون انتخاب کرده‌اند، واژه محمدی است که بیشترین نام‌خانوادگی رایج بین ایرانیان محسوب می‌شود.

نام‌های خانوادگی ترکیبی با این واژه نظیر میرمحمدی و پورمحمدی نیز در کشور فراوانی بسیار دارد.

بعد از محمدی، نام‌های خانوادگی حسینی، احمدی وموسوی قرار دارند.

در عین حال فراوانی برخی نام‌های خانوادگی در استان‌ها نیز متفاوت است؛ مثلا نام‌خانوادگی گودرزی در استان لرستان،

نام‌خانوادگی زارع ‌در استان فارس، نام‌خانوادگی سالاری در استان کرمان و

نام‌خانوادگی حسینی در استان مازندران بیشترین فراوانی را دارند.

طولانی‌‌ترین نام‌خانوادگی:

نام‌خانوادگی طولانی بدو الصدور زیاد داشتیم که طولانی‌ترین آن ۳۵کاراکتر(حرف) دارد و یک نمونه آن (آقا‌میرزا محمدعلی شیرازی) است که تمامی الفاظ آن نام‌خانوادگی یک فرد ایرانی بوده است.

در ایران، نخستین مجموعه رسمی ثبت‌احوال در سوم دی‌ماه ۱۲۹۷به‌عنوان بخشی از بلدیه تاسیس شد و نخستین سند ولایت یا همان شناسنامه هم در همین تاریخ برای فردی به نام «فاطمه ایرانی» در تهران به ثبت رسید.

نخستین سند هویتی ایرانیان خارج از کشور در اسفند‌ماه ۱۳۰۸در شهر بمبئی به نام «عبدالحسین سپنتا» صادر شد.

سپنتا همان کسی است که بعد‌ها نخستین فیلم صامت ایرانی با عنوان «دختر لر» را ساخت.

در سال ۹۱فقط در هشت ‌ماهه نخست، ۹۰۱۶شهروند تهرانی که از نام‌خانوادگی خود راضی نبودند، آن را تغییر داده‌اند.

از این تعداد ۶۶۵۵ نفر پسوند را از نام‌خانوادگی خود حذف کرده‌اند و بقیه، موارد دیگر بوده است.کارگری خروانق، فنجوکی، ختلو ممان، شوملا حسین، یله، میش مست‌نمکی، کاسی قارویر، نهنگی، علافها، آهنین جگر، قوزیوند، شنگی قهی، بی‌چاق چی، لرسیلاخوری ملایری، موشامپائی، قلیان اجارستانی، هزار و سی، النچری چادرچی، جقاتایلی و جلمبادانی ازجمله نام‌خانوادگی‌‌های نامناسبی بودند که تغییر داده شدند

شنبه 13 خرداد 1402برچسب:,

|

نگفتمت مرو آنجا

نگفتمت مرو آن جا که آشنات منم

در این سراب فنا چشمه حیات منم

وگر به خشم روی صد هزار سال ز من

به عاقبت به من آیی که منتهات منم

نگفتمت که به نقش جهان مشو راضی

که نقش بند سراپرده رضات منم

نگفتمت که منم بحر و تو یکی ماهی

مرو به خشک که دریای باصفات منم

نگفتمت که چو مرغان به سوی دام مرو

بیا که قدرت پرواز و پرّ و پات منم

نگفتمت که تو را ره زنند و سرد کنند

که آتش و تبش و گرمی هوات منم

نگفتمت که صفت‌های زشت در تو نهند

که گم کنی که سر چشمه صفات منم

نگفتمت که مگو کار بنده از چه جهت

نظام گیرد خلاق بی‌جهات منم

اگر چراغ دلی دان که راه خانه کجاست

وگر خداصفتی دان که کدخدات منم

یک شنبه 7 خرداد 1402برچسب:,

|